PNN standpunt inzake Basiskwalificatie Onderwijs

Het Promovendi Netwerk Nederland is van mening dat het verkrijgen van didactische vaardigheden tijdens een promotietraject van cruciaal belang is voor het toekomstperspectief van de promovendus. Zowel de kans op een academische als een niet-academische carrière wordt vergroot als men de kans krijgt ervaring op te doen in het geven van onderwijs, zo suggereerde ook een rapport van het Rathenau Instituut in 2005 (De Jonge, Rendement Verkend).

Kwaliteit van onderwijs is niet vanzelfsprekend, en steeds meer universiteiten streven naar een groter aantal docenten dat in het bezit is van een Basiskwalificatie Onderwijs (BKO). De BKO is een nationaal geaccepteerde kwalificatie die men ontvangt na een cursus van 165 studiebelastingsuren.

—-
Van hetpnn.nl
—-logo PNN————————————

PNN vindt dat het behalen van een BKO voor promovendi dient te worden gestimuleerd. Daarnaast erkent PNN dat een BKO niet voor iedere promovendus nodig of wenselijk is. Bovendien is het uitgangspunt dat het behalen van een BKO mogelijk moet zijn voor promovendi, maar niet verplicht. PNN streeft ernaar om meer duidelijkheid te creëren omtrent de vraag welke groepen promovendi een BKO nodig hebben, en zal zich ervoor inzetten dat het behalen van een BKO in deze groepen extra wordt gestimuleerd.

Dit bericht, gepubliceerd op 13 juli 2013, is overgenomen van de website van PNN.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s